torsdag 4 april 2013

Mc sodom och gomorrah.

Tagit två bärs efter jobbet med Putte på 7a:ns. Efteråt käkade jag en burgare på Mc Donalds. Det var gris och äckelfest där inne.
När jag flyttade till Växjö 1986 fanns det inget Mc Donalds. Några år senare öppnades ett Mc Donalds mitt i Växjö. Det var status att jobba där. En av cheferna rakade in ett M och c i sin nacke. Gick runt i slips och kostym och portfölj. Det hela var svårt att förstå. Status att jobba på en snabbmatkedja...
När uteställena stängde samlades folk på och utanför Mc Donalds. I vinglande drivor. Det blev ofta slagsmål i köerna. Folk stod och spydde på gatan. Mer småstadsaktigt kan det knappast bli.
En gång såg jag en snubbe som skulle äta sin mat. Han var så packad så hela sväljsystemet hade lagt av i hans kropp. Han tog en stor tugga på sin Big Mac. Tuggade med sina skeva käkar. Till slut trillade allt ut ur munnen på honom. Geggan landade på resten av maten. Han tog upp den stora kletiga, nytuggade bollen och pressade in i munnen igen och gjorde om samma procedur en gång till. Snacka om status...
En annan gång smet jag och min kompis ner på nedervåningen som var avstängd. Det var en sommarkväll. Vi rotade genom alla skåp på jakt efter vem vet vad. Vi hittade några stora kartonger med julsaker. Vi hängde glitter och julgranskulor över alla stolar och bord. Placerade en tomte på dass. Kopplade in julgransbelysning och lös upp papperskorgarna. Vi höll på länge och väl innan vi åter gick upp och möttes av gris och äckelfesten i statusens dekandenta hortempel.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det äckligaste jag sett i den vägen var nog en man som åt - spydde över tallriken - och åt igen. Med händerna givetvis. Det var på det där superkonstiga pizza-haket (?) på Järntorget. Ser/såg ju dessutom ut som ett slags pizzeriornas euroshopper. (Inte för att pizzerior brukar utmärka sig särskilt positivt stilmässigt.) Och om jag hade jobbat på McD hade jag tyckt julpyntet varit ett väldigt roligt (och välbehövligt) avbrott i vardagen. Speciellt tomten på dass. Misstänker dock att någon som rakar in ful-loggan bak på skallen inte skrattar åt sånt. /AC

jbe sa...

usch, det där slog min story helt i hästväg. Blev gurglig i magen. Och så att det alltid är en man också - om det nu inte handlar om en djupt nedgången kvinna. Det där stället finns ju bara kvar som ett pyttelitet krypin numera. Resten av arealen har sibylla tagit över. Och just där görs jordens sämsta hamburgare. Det var faktiskt ett riktig gris och äckelfestställe det där. Nu har nog Burger King på järntorget tagit över gomorrah-festen.